Mircia Dumitrescu „Desen/Gravură/Pictură/Sculptură/Carte Bibliofilă”

Expoziție dedicată Profesor Academician Eugen Simion

Expoziția lui Mircia Dumitrescu este un omagiu adus regretatului profesor și academician Eugen Simion. Intitulată „Desen/Gravură/Pictură/Sculptură/Carte Bibliofilă”, expoziția marchează 90 de ani de la nașterea marelui critic și istoric literar. Expoziția include lucrări de la începutul carierei artistului, dar și creații recente, într-o selecție impresionantă ce acoperă desen, pictură, gravură, sculptură și carte bibliofilă. Mircia Dumitrescu, recunoscut pentru forța și expresivitatea artei sale, își dezvăluie viziunea unică asupra lumii, într-o expoziție de amploare.

Expoziția este organizată în parteneriat cu Academia Română, Fundația Națională pentru Știință și Artă, Ministerul Culturii, Muzeul Național al Literaturii Române și Biblioteca Academiei Române.

„Mircia Dumitrescu ne oferă spectacolul unui om care intră în senectute cu o forţă, cu o amploare a unui geniu neaşteptat pentru el şi pentru noi toţi. Acest artist are o anumită spaimă de deschidere, de etalare, care e o spaimă de el însuşi, de fapt. Or, în cele din urmă, Mircia Dumitrescu s-a învins pe sine însuși şi ne prezintă spectacolul splendid al unei mari personalităţi, de care noi, scriitorii, suntem mândri.” (Acad. Nicolae Breban)

„Intuitiv, m-am îndreptat către un expresionism înrudit cu manierismul, spre o metaforă în căutarea unor imagini în care se pot descifra semnele absolutului. Ne plasăm în mod firesc în „ariergarda avangardei”. Înțelegem că prezentul este atât al tradiției trecutului identitar, de care suntem atașați și care ne-a zidit ființa, cât și al moștenirilor universale. Ideile enunțate rezonează cu îndrumarea și gândurile profesorilor și mentorilor mei de la care am învățat să nu mă așez în sfera unor experiențe care nu îmi aparțin.” (Mircia Dumitrescu)

Reflections #2 de Dana & Stéphane Maitec

Artiști cu un background în scenografie teatrală și cinematografică, cu o carieră internațională în  fotografia de artă și fashion și cu expoziții la Paris, Bruxelles, Amsterdam, Geneva sau Los Angeles, Dana & Stéphane Maitec prezintă la ARCUB, un nou mod de a face fotografie. 

Din 2017, Dana & Stéphane Maitec explorează un nou mod de a face fotografie, diferit de portretele care i-au consacrat. În seria „Reflections”, prezentată pentru prima dată în România la Muzeul Național de Artă în 2019-2020, cei doi artiști renunță la imaginile realiste și creează compoziții abstracte folosind reflexii în oglindă. Acest proces le permite să experimenteze cu lumina, culorile și formele, dând naștere unor imagini surprinzătoare, cu un efect aproape sculptural.

Din 2017, cei doi artiști  au demarat un proiect de investigare a imaginii într-o zonă nouă, diferită față de fotografia de portret care i-a consacrat. Seria „Reflections” – din care o selecție de lucrări a fost prezentată pentru prima dată în România în expoziția „Maitec. Lemn Aur Lumină”, la Muzeul Național de Artă al României, în 2019 / 2020 – marchează o trecere de la figurativ către fotografia nonfigurativă, având ca punct de pornire construcția imaginii prin reflexie în oglindă și explorarea perspectivelor, a cromaticii, volumetriilor și formelor în relief rezultate din această modalitate de lucru.

Într-o lume în care tehnologia își revendică un rol din ce în ce mai puternic în procesul de creare a imaginii, Dana & Stéphane Maitec propun o experiență genuină a lucrului cu fotografia, pornind de la un joc de pliaje și reflexii ale unor obiecte sculpturale construite chiar de ei în propriul atelier. O nouă viziune fluidă asupra fotografiei, o nouă estetică a imaginii.

„În locul personajelor și al scenografiei atent construite în proiectele anterioare – afirmă Dana & Stéphane – în seria «Reflections», am lăsat camera liberă să înregistreze potențialul creator al oglinzii. Nu am renunțat întru totul la pasiunea pentru dispunerea scenografică, am construit obiecte sculpturale dintr-o varietate de materiale ce reflectă lumina, explorând texturi, culori, descompunerea și recompunerea lor prin reflexie în universul oglinzii, însă, contrar seriilor de fotografii anterioare, aici figura umană lipsește cu desăvârșire. Asistăm la un spectacol diferit, în care aparatul surprinde momentul privilegiat când lumina, reflexia și obiectele interferează într-un dans neașteptat ce creează povestea acestor frânturi de irealitate efemeră. Poate părea neverosimil, dar, în seria aceasta, fotografia surprinde și eternizează forme și culori care nu au, de fapt, o realitate materială: ele se nasc și există exclusiv în oglindă. Pe de altă parte, de când am început să plăsmuim imagini din reflexii, am simțit mereu tentația irezistibilă de a face un pas mai departe pe teritoriul oglinzii, de a pătrunde în adâncurile ei, de a-i explora abisurile”.

În selecția de lucrări prezentate în expoziție, locul figurii umane și al realității e luat de compoziție, textură, cromatică și volumetrie. Punctele de legătură cu creația anterioară a celor doi artiști sunt lucrul cu lumina, un aspect esențial și minuțios orchestrat în lucrările figurative și, ca o surpriză, revenirea negrului în compoziția imaginii. „Ador negrul! Îmi dă voie să scot în evidență privirea, carnea, substanța. Totul capătă un volum aparte atunci când răsare din negru”, afirma Dana Maitec, cu ani în urmă, într-un interviu în revista Photo Magazine.

Fotografiile expuse aduc în prim-plan volumetrii care par nerăbdătoare să țâșnească din rama mult prea strâmtă a bidimensionalității. Fotografia abstractă, nonfigurativul, optical art și alte căutări artistice contemporane au demonstrat, de altfel, abilitatea fotografiei – pentru a împrumuta o exprimare din prezentarea expoziției „Beyond the World We Know. Abstraction in Photography”, Norton Simon Museum, din 2019 – de a „slăbi strânsoarea realismului și de a sugera ceva dincolo de ea însăși”. Este ceea ce propun Dana & Stéphane Maitec în „Reflections #2”, unde, pe lângă selecția de fotografii propriu-zise, expoziția construiește și un spațiu de interferență în care imaginea rezultată din reflexie capătă o volumetrie reală.  

În scenografia acestei expoziții, spectatorul are surpriza unui obiect – un stâlp de lumină – care „migrează” din fotografie în spațiu sub forma unei coloane hexagonale, despre care, la început, s-ar putea să nu fii sigur dacă este doar rezultatul unei iluzii de perspectivă sau are efectiv o concretețe materială.

Prin crearea acestei fante între bi- și tridimensional, Dana & Stéphane Maitec conduc subtil spectatorii într-un spațiu unde profunzimea imaginii aproape că încetează să mai fie imaginară și începe să devină una efectiv realizată.

Abonează-te la newsletter