Be.Loved

Premiera 2 Noiembrie 2024
Texte Toni Morrison
Muzică Nina Simone
Distribuția
Sethe Antonia Barancea
Preaiubita Florina Gleznea
Paul-D Richard Bovnoczki
Denver Cristina Casian
Baby Suggs Eliza Bercu-Bodeanu
Amy Ana Maria Bercu
Toni Morrison Galina Lazarenco
Regie Mariana Cămărășan
Scenariu original Mariana Cămărășan, Florina Gleznea, Antonia Barancea
Scenografie Daria Petrașcu
Traduceri Cătălin Bucioveanu
Compoziție muzicală Valentin Luca
Pian Ana Maria Bercu
Fotografie Imago Vitas
Video mapping Vlad Lăzărescu
Video design Alexandru Mihăilă
Lightning design Alexandru Macrinici

Montarea inspirată de romanul „Beloved”, al scriitoarei americane Toni Morrison, câștigătoare a unui Premiu Pulitzer și a Premiului Nobel pentru Literatură, se bazează pe o poveste emoționantă, prin intermediul căreia publicul are posibilitatea de a explora teme precum iubirea, demnitatea, libertatea, speranța și bucuria de a trăi.

O întâmplare tragică schimbă liniștea căminului în care o mamă, o sclavă fugară, care și-a salvat copiii, încearcă să o ia de la început cu cei rămași în viață, alături de bunica acestora. Însă liniștea așteptată nu va veni până când spiritul răzbunător care-i bântuie casa nu-și va găsi pacea. Sethe nu este o femeie obișnuită, este proscrisa pe care comunitatea în care trăiește o judecă și o izolează pentru o faptă din trecutul său, cutremurătoare, care a șocat, dar a și schimbat lumea. Cine o va salva? Cine o va scoate din întunericul în care trăiește? E ușor să fii bun cu cei buni, dar cine va fi reuși să o iubească pe Sethe?

„BE.LOVED adună împreună actori talentați, cu care împărtășesc aceleași valori, oameni în a căror forță creatoare și integritate cred. I-am invitat să creăm împreună acest spectacol pentru că am trăit alături de ei revelații personale, importante pentru viața mea. E o poveste pe care dorim să o împărtășim fiecărui spectator care va păși pragul ARCUB, cu speranța că va ieși din sală transformat și îmbogățit spiritual, așa cum ni s-a întâmplat nouă.” (Mariana Cămărășan, regizoare)

Mariana Cămărășan (regie)

Mariana Cămărășan este o regizoare de teatru, cu o carieră variată, de la teatru clasic la interpretări contemporane îndrăznețe. Producțiile ei artistice se disting printr-o puternică sensibilitate în peisajul teatral românesc actual.

Spectacolele sale au făcut istorie în teatrul independent: “Amalia respiră adânc” de Alina Nelega (Teatrul ACT), “Regele Moare” la Curtea Veche după Eugen Ionesco (Teatru La ruine), “Cinci ore cu Mario” de Miguel Delibes (Unteatru), “Cui i-e frică de Virginia Woolf?” de Edward Albee (Godot Cafe-Teatru), “N(AUM) – Drumețul Incendiar”, după texte Gellu Naum (Unteatru) și au fost preluate ulterior și de teatrele de repertoriu. 

A montat, de asemenea, în București și în țară, spectacole apreciate de public și critica de specialitate, precum: “Efectul razelor gamma asupra crăițelor lunatice” de Paul Zindel (Teatrul Metropolis – Oana Pellea, Premiul pentru „Cea mai bună actriță” în cadrul FEST(IN) PE BULEVARD 2016), “Iadul este amintirea fără a mai putea schimba ceva” de Jonas Gardell (Teatrul Odeon), “Mamă” (Teatrul Național “Radu Stanca” din Sibiu – Cendana Trifan, Premiul pentru „Cea mai bună actriță” în rol secundar, la Gala Premiilor UNITER 2022), “Matca” (Teatrul Fără Nume, Chișinău – Republica Moldova). 

Cu BE.LOVED Mariana Cămărășan se află la a treia colaborare teatrală cu ARCUB după succesele cu: “Idolul și Ion Anapoda” de George Mihail Zamfirescu și “Frumos e în septembrie la Veneția” după Teodor Mazilu.

Toni Morrison (autoare)

Toni Morrison, autoarea romanului Beloved, distinsă cu Premiul Pulitzer (1988) și singura scriitoare de culoare laureată a Premiului Nobel pentru Literatură (1993), a fost recunoscută pentru forța vizionară și profunzimea poetică a scrierilor sale.

A primit Medal of Distinguished Contribution pentru American Letters (1996) și Medalia Prezidențială a Libertății din partea lui Barack Obama (2012).

Romanele sale explorează teme sensibile și personaje memorabile, printre cele mai cunoscute fiind The Bluest Eye (1970), Song of Solomon (1977) și Beloved (1987). Ca editor, a promovat literatura autorilor de culoare. Deși operele sale se concentrează pe femei de culoare, Morrison nu le considera manifeste feministe, pledând pentru egalitate și acces la oportunități.

„Unii cititori consideră că eu sunt implicată în prezentarea unor broșuri feministe. Nu mă înscriu între susținătorii patriarhatului, dar nici nu cred că ar trebui înlocuit cu matriarhatul. Cred că este o chestiune de acces egal, de a deschide uși pentru o mulțime de oportunități”.

Spectacol realizat cu participarea extraordinară a actrițelor Antonia Barancea și Galina Lazarenco de la Teatrul Fără Nume – Chișinău, Republica Moldova.

Abonează-te la newsletter