De obicei meditezi în singurătate sau vorbești cu prietenii despre problemele de familie. Dar mulți alți oameni au aceleași gânduri și întrebări. Noi îți propunem să ne întrebăm împreună, prin teatru: ce mai înseamnă azi o „familie normală”? Care mai este relevanța familiei în societatea contemporană și ce forme noi a luat această structură care domină relațiile dintre oameni? Ceea ce cultura occidentală a consacrat drept „familia nucleară” (o femeie și un bărbat legați prin căsătorie și crescând copiii lor naturali) a explodat în secolul 21 în variante complexe, pentru care diversitatea este sintagma cheie. Sunt familiile diferite de cea standard mai puțin familii?

ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București, în parteneriat cu ARPAS – Asociația Română pentru Promovarea Artelor Spectacolului, te provoacă să investighezi familia secolului 21 în cadrul Platformei Internaționale de Teatru București, aflate anul acesta la cea de-a doua ediție. Timp de 4 zile, între 12 și 15 noiembrie, familia contemporană intră în laborator și devine subiect pentru spectacole de teatru, performance, dezbateri și prezentări ale unor proiecte artistice inovatoare.

A doua ediție a Platformei Internaționale de Teatru București chestionează prin teatru și discuții cu artiștii și cu publicul felul în care ne gândim astăzi la conceptul de familie, ca să putem face un pas înainte înspre acceptarea tuturor familiilor altfel din jurul nostru drept expresii complexe ale umanității.”, a declarat Cristina Modreanu, curator Platforma Internațională de Teatru București.

Spectacolele – producții din România, Brazilia și Statele Unite ale Americii – vor avea loc la ARCUB-Gabroveni (Sala Mare și Sala Studio), Teatrul Odeon, Teatrul Foarte Mic, Teatrul de Comedie (Sala Nouă) și Centrul de Teatru Educațional Replika. În aceeași perioadă, 7 spectacole de teatru radiofonic cu tema familia contemporană vor putea fi ascultate pe Radio România Cultural de la ora 22:30 sau on demand pe www.eteatru.ro.

Biletele pentru spectacole se pot cumpăra din rețeaua Eventim și pe www.eventim.ro, pe paginile online ale teatrelor gazdă sau de la casele de bilete ale fiecărei săli.

 

Spectacole:

O Jardim/ Grădina (Brazilia)

Pe o scenă înțesată de cutii care se mişcă, sunt derulate simultan poveştile a trei generații aparținând aceleiaşi familii. Două surori celebrează ziua de naştere a tatălui lor, o nepoată încearcă să refacă o casă abandonată, un soț şi o soție îşi împart fotografiile odată ce căsătoria lor a luat sfârşit. Invocând istoriile lor personale şi imaginate, Compania Hiato creează o scrisoare de dragoste dedicată amintirilor pe care le colecționăm, pe care din când în când le recreăm şi pe alocuri le inventăm.

Fondată de regizorul şi dramaturgul Leonardo Moreira, Compania Hiato e considerată una dintre cele mai promițătoare şi talentate colective de teatru din Brazilia. Compania deține numeroase premii în palmares şi a jucat în numeroase turnee în Olanda, Germania, Chile, Columbia şi Statele Unite ale Americii.

www.ciahiato.com.br

 

Hi, Hitler!/ Bună, Hitler! (Statele Unite ale Americii)

Conceput şi interpretat de Lucie Pohl în New York, solo show-ul în stil stand-up comedy se bazează în mare parte pe copilăria artistei petrecută într-o familie ce îşi desfăşura existența între două continente, la începutul unei perioade în care din ce în ce mai multe persoane adoptau un stil de viață cosmopolit.

Cu rădăcini germane și evreiești, Lucie creşte într-o familie de artişti boemi. La vârsta de 4 ani devine fascinată de der Fuhrer. Dezrădăcinată de casa natală din Hamburg, se mută la 8 ani cu familia în New York. Ca nepoată a lui Bertolt Brecht, Lucie Pohl tânjeşte după normalitate, deşi se pare că însuşirea de a fi diferită este profund înrădăcinată în destinul ei, iar încercarea de a se debarasa de moştenirea artistică s-ar putea dovedi a fi imposibilă.

www.luciepohl.com

 

Me. A Dollhouse/ Eu. O casă de păpuşi (România)

Regizoarea de film şi teatru Carmen Livia Vidu este o voce unică pe scena din România. Vocabularul ei artistic se bazează în mare măsură pe combinarea jocului live al actorilor cu proiecțiile video. Iată ce spune artista despre personajul Nora creat împreună cu actrița Aura Călăraşu: „Nora mea este mult mai bătrână. Nora mea își trăiește ultima zi din viață și ea știe asta. Este cu un pas în trecut și cu un pas în moarte. Nu are prezent. E obosită și poftește iubire. E împăcată cu ce-a făcut. Dar, ca orice pionier, e singură. Singurătatea e chinuitoare și a ofilit-o.”

www.cristinamodreanu.com/ibsen

 

Ibsen Incorporated (România)

Spectacolul creat de echipa coordonată de regizoarea Catinca Drăgănescu are ca punct de pornire creațiile lui Ibsen din care dramaturgul Mihaela Michailov a extras textul final ce încorporează şi contribuțiile aduse de actrițele care participă la proiect. În acest spectacol, satira devine mijlocul pentru activarea criticii sociale.

Un exemplu rar de devised theater pe scena românească, Ibsen Incorporated este, în viziunea regizoarei Catinca Drăgănescu, „o modalitate de a investiga influența societății capitaliste asupra celui mai fundamental tip de relaționare interumană şi felul în care aceste interacțiuni sunt astăzi reconfigurate.”

www.cristinamodreanu.com/ibsen

 

An Enemy of the People/ Inamicul poporului (România)

Teatru de investigație conceput de regizoarea Ioana Păun împreună cu echipa ei, acest remix după faimoasa piesă a lui Ibsen încorporează material luat direct din realitatea societății româneşti de azi. În contextul fabricilor ce funcționează ilegal şi afectează mediul înconjurător cu sprijinul autorităților mituite, puținele persoane care au curajul de a reacționa devin „inamici ai poporului”.

Dar tot mai multe comunități din România conştientizează astăzi faptul că în joc este viitorul famiilor lor şi că teatrul este o modalitate de a trage semnale de alarmă şi de a căuta soluții. Cu o distribuție exclusiv feminină şi o instalație sonoră semnată de Cătălin Rulea folosită drept decor, Inamicul Poporului oglindeşte fapte reale fără a uita de scopurile estetice ale unui spectacol de teatru.

www.cristinamodreanu.com/ibsen

 

Offline Family/ Offline (România)

Familia Offline este un spectacol-mărturie despre una dintre cele mai dezbătute şi acute teme din România actuală: copiii rămaşi în țară, ca urmare a migraţiei părinţilor la muncă în străinătate. Familia Offline este spectacolul maturizării în absența părinților, al transformărilor bruște și deciziilor radicale pe care copiii le iau, nevoiți să se adapteze noilor roluri sociale din familia de graniță. Când copiii devin proprii lor părinți, lumea întreagă e un pachet de griji și așteptări cu viitor fragmentat între aici, acasă și acolo, la mama și la tata – deveniți ecoul prelung al unei voci la telefon.

Maturizarea copiilor naște întrebări inocente, tandre și cinice despre lumea în care trăim: Când suntem destul de mari ca să creștem singuri? Când devenim mama? Și când mama nu e, cine e mama?